Monday, July 28, 2014

බත් ගෙදර


 ජීවිතයේ ගතකළ් රසවත්ම කාලය  පේරාදෙණිය විශ්වවිද්‍යාලයේ ගතකළ අවුරුදු පහමාරක කාලය බව මම නම් තරයේම විශ්වාස කරනවා. ඒ කාලය ආපසු එන්නේ නෑ. ඒ මතකයේ බොහෝ රසවත් තැන් හමු වෙනවා. මේ කාලයේදී අපූරු චරිතයන් හමු වෙනවා .මේ සටහනත් ඒ වගේ අපූරු මතකයක්.
පැණිදෙනිය කියන්නේ පේරාදෙණියේ ඉඳලා කිලෝමීටරයක් විතර ගියාම තියන පොඩි නගරයක්. මේ ලෝකේ මම දැකලා තියන දෙවෙනියට හෙමින්ම යන බස් තියෙන්නේ මහනුවර ඉඳලා පැණිදෙනියට.
( ලෝකේ හෙමින්ම යන බස් තියෙන්නේ මහනුවර ඉඳලා මහකන්දට {මහකන්ද කියන්නේ පේරාදෙණිය සරසවිය මැදින් ඇදෙන පාරෙන් ගිහාම හමු වෙන පළවෙනි නගරය })

පැණිදෙනියෙන් තමයි කොළඹ ඉඳලා එන කෝච්චිය බදුල්ලට හරවන්නේ . කතාව කෝච්චිය ගැන නෙවේ. කෝච්චියට ටිකක් එහා පැත්තෙන් තමයි මේ කතාව යන්නේ. කෝච්චි ඉස්ටේෂන් එකට එහා පැත්තෙන් කෝච්චියෙන් නුවරට එන පෙට්‍රල් ඩීසල් ගබඩා කරන  "ලංකා තෙල් ගබඩාව" ඊට පාරෙන් අනික් පැත්තෙන් පැණිදෙනියේ සුප්‍රකට "බත් ගෙදර'

ඔන්න හරි ට්‍රැක් එකට ආවා. මේ බත් ගෙදර මතකයෙන් බිඳක්. බත් ගෙදර ගැන දන්න  කට්ටිය ඉන්නවානම් අඩුපාඩු හදන්න, තව දේවල් එකතු කරන්න. බත් ගෙදර කියන්නේ සරසවි සිසුන්ට, දුම් රියපොලේ සේවකයන්ට, පෙට්‍රොලියම් එකේ සේවකයන්ට තුන් වේලම බත සපයන්න නොමදවම වෙහෙසුනු තැනක්. කියන්න වරදක් නෑ මෙතන කෑම නම් කන්න පුළුවන්.
බත් ගෙදර චරිත හයක් ඉන්නවා ප්‍රධානියා තමයි සුජී. අනික් අය සුජීගෙ අම්මා තාත්තා ඇන්ටී බිරිඳ දරුවා සහ තඩි ජර්මන් ෂෙපඩ් බල්ලා. සුජී කියන්නේ අවුරුදු 35-40 විතර තරුණ/මැදිවියේ කොනෙකුට.සුජීයි අම්මයි ඇන්ටියි තමයි බත් ගෙදර කරගෙන යන්නේ. බලු තඩියා හිටපු ගමන් ඇවිත් වැඩපල නිරීක්ෂණය කරලා යනවා.
ගෙදරක අයිනේ දිගටි කොරිඩෝවක තමා බත් ගෙදර බත් ව්‍යාපාරය පැවැත්වුනේ.මෙතන පළල අඩි පහක් විතර ඇති දිග අඩි සීයක් විතර අති. හැබැයි හවස 7 ට විතර මේ පොඩි ඉඩේ ඉඳලා 100ක් විතර කෑම ගන්නවා. මෙතන බත් හා ව්‍යංඤන බේසම්වල දාලා තියනවා, ගිහින් කෑම ඉල්ලුවම පිඟානකට හරි පාර්සලයකට හරි බෙදලා දෙනවා.
 බත් ගෙදර තුන් වේලටම කෑම තියනවා.
 උදේට බත් හා ඉඳිආප්ප පරිප්පු කරවල හෝ හාල්මැස්සන් සමඟ පොලුයි පොල් කුඩුයි දාපු සම්බෝලෙ. රුපියල් 40 යි ඒ දවස් වල. දවල්ටයි රෑටයි නම් බත් එක්ක ව්‍යංඤන පහක්වත් තියනවා, ඒ එක්ක කුකුළු මස්, උයපු මාළු, බැදපු මාළු, ඔම්ලට් ගන්න පුළුවන්. (කටට කෙළ උනනවා නේද? )

පැණිදෙණියේ බෝඩින් වෙලා ඉන්න සරසවි සිසුන් වගේම හොස්ටල්වල ඉන්න කට්ටියත් බත් ගෙදරට කන්න එනවා. බත් ගෙදරින් කාපු කෙනෙකුට මාස දෙක තුනකට හරි පස්සේ හොස්ටල් කැන්ටිමේ කෑම එපා වුනාම ආපහු "බත් ගෙදර කෑම පාරක් " දාන්න හිතෙනවා.
බත් ගෙදර දවල්ට කෑම දවල් 11.30 ඉඳලා දෙනවා, රෑට කෑම හවස 6.30 ඉඳලා දෙන්න පටන් ගන්නවා. මේ වෙලාවට සරසවි සිසුන්ගේ මෝටර් බයික්  එතන පිරිලා.
කෑම ගෙනියන්නයි කාලා යන්නයි පෝලිම් දෙකයි.(හෝටල් වල වගේ ) සාමාන්‍යයෙන් හවස හතට එහෙම බත් ගෙදරට කන්න ආවොත් අඩුම ගානේ පැයක්වත් පෝලිමේ ඉන්න වෙනවා.හිතාගන්න පුළුවන්නේ කොහොම සෙනගක් මෙතනට එනවද කියලා.
 කොහොම කොහොම හරි පෝලිමේ ඉඳලා බත් එකක් ගත්තා කියමු, ගෙනියනවා නම් ප්‍රශ්නයක් නෑ, කනවානම් එතන තියන දිග බංකුවේ වාඩිවෙලා කන්න ඕනේ.බල්ලොත් එනවා අතුලට, මස්සොත් ඉන්නවා, කෙල ගිල ගිල කෑම ගන්න පෝලිමේ ඉන්න කට්ටියත් ඉන්නවා.

බත් දාලා තියන බේසම තියෙන්නේ ඇතුලටම වෙන්න. බත් පොඩි පීරිසියකින් පිඟානට බෙදනවා.බත් එකක සාමාන්‍යයෙන් හොඳටම ඇතිවෙන්න බත් තියනවා. ව්‍යඤන? එතන පොඩි කොස්සක් තියනවා.ව්‍යඤන බොහොම පොඩ්ඩයි , එතකොට අන්තිමට කන්න වෙන්නෙ නිකම් සුදු බත්. සම්මත ක්‍රමයට කන්න දන්න අයට නම් අවුලක් නෑ (සම්මත ක්‍රමයට කන හැටි දන්නේ නැත්නම් දන්න කෙනෙක්ගෙන් අහගන්න ) බත් එකට ව්‍යංඤන පහක් විතර දෙනවා. අනිවාර්යයෙන්ම පරිප්පු තුන් වේලටම දෙනවා. සරසවි සිසුන්ගේ සදාකාලික නොවිසඳෙන ගැටළු වලට උත්තර ලබා ගන්න කන පරිප්පු වලට ගරු කිරීමක් වශයෙන්ද කොහෙදෝ හැමදාම පරිප්පු වරද්දන්නේ නෑ.කටට කෙළ උනන පරිප්පු කරියක් රතු පාට බේසමක , රතුයි කහයි පාටවල් එකතු වුනාම තියන ලස්සන, දැක්කම පරිප්පු කන්නමයි හිතෙන්නේ.දුක යනු පොඩි හැන්දකින් පරිප්පු පොඩ්ඩක් බත් එකේ ගෑවෙන්න දමීමයි. ඒකත් සමහර විට පොඩ්ඩක් ආපහු බේසමට හලලා තමා දමන්නේ. ඊළඟට බෝංචි, වෙළඳපොලේ මිල කොහොම උච්චාවචනය වුනත් බෝංචි වරදින්නේ නෑ. කිරි දාලා උයපු බෝංචි හොද්ද කටට කෙළ උනනකොට   පොඩි කන් හැන්දක් වගේ පොඩි හැන්දකින් බෙදනවා. ඊට පස්සේ තියන ව්‍යංඤන නම් දිනපතා වෙනස් වෙනවා, ගෝවා වගේ එකක් නම් දුක නැතිව බෙදනවා. (මම නම් ගෝවා කන්න කැමති නෑ ;) ) අන්තිමට ඔය ඔක්කොම ව්‍යංඤන වලට පොල් කිරි මිරිකපු
පොල් රොඩු වලින් හදපු සම්බෝලය. ඉඳලා හිටලා ළුුනු කෑල්ලක් එහෙමත් තියනවා. හැබැයි ඇස්වහක් කටවහක් නෑ මේ සම්බෝලෙ නම් කැම්පස් එකේ කටේ තියන්න බැරි සම්බෝලයක් වගේ නෙවෙයි කන්න පුළුවන්.

ඊළඟට එන්නේ වැදගත්ම කොටස. "සුජී අහනවා චිකන්ද කියලා" ඉඳලා හිටලා තමයි මාළු ගන්නේ.ගොඩක් අය චිකන් තමයි . චිකන් කිව්වොත් තමයි ලස්සනම වැඩේ.හැන්දෙන් සුජී බේසමේ තියන පොඩිම චිකන් කෑල්ල හොයනවා. කොහොමත් මූන බලලා තමයි චිකන් කෑල්ල බෙදන්නේ. හැමදාම එන කෙනෙක් නම් ටිකක් ලොකු කෑල්ලක් බෙදනවා. ආගන්තුකයෙක් නම් පොඩි කෑල්ලක්.පිහිනුම් ඇඳුම් කට්ටලයක් තිබනම් සුජී  චිකන් බේසමේ පීනලා ගිහින් පොඩිම කෑල්ල හොයාගෙන එනවා. ඒ තරම් ප්‍රවේශමෙන් තමයි චිකන් බෙදන්නේ.
සුජීගෙ අම්මත් බත් බෙදුවොත් චිකන් කෑල්ලක් තෝරන්නේ සුජී වගේමයි. හැබැයි අනික් ඇන්ටි නම් එහෙම තෝරන්නේ නෑ අහුවෙන කෑල්ල දානවා. මෙච්චර චිකන් ගැන ලිව්වේ චිකන් කන්න මට ආසාවක් ඇති හින්දා නෙවෙයි, චිකන් බෙදන හටි දැක්කම හිනා යන හින්දා.
 මේ බත් ගෙදර කෑම බෙදලා දෙන තුන් දෙනා පුදුම විදිහට සිත දමනය කරගත්ත කට්ටිය.
ඒ ඇයි කියනවා නම්, ලෝකෙ පෙරළුනත් ඒ අයට ගානක්වත් නෑ, එයාලා සුපුරුදු පරිදි එයාලගේ වේගයට වැඩ. කොටින්ම කියනවා නම් කෝච්චියෙ යන්න හදිස්සියේ ඉන්න මනුස්සයෙක් කෑම එකක් ගන්න ආවෙත් අඩුම පස් ගමනක්වත් ඉක්මනට දෙන්න පුළුවන්ද අහනවා.මේ කට්ටිය නෙවෙයි සත පහකටවත් ගනන් ගන්නේ. කෝච්චිය මිස් වුනත් බත් බෙදන්නේ එයාලගේ වේගයටම තමා.
බත් ගෙදර කියන්නේ කන තැනක්ම පමනක් නෙවෙයි. සරසවියේ විවිධ පීඨ වල සහෝදරයන් විනාඩියකට දෙකකට හරි හමු වෙන තැනක්. මෙතනෙන් කෑම ගෙනියන්න කාන්තා පාර්ශවය එනවා දකලාම නෑ.


කොහොම හරි පෝය දවසට බත් ගෙදර වහලා. කන්න පුළුවන් කෑම ඒ දවස් වල රුපියල් 75කට දෙනවා. පෝය දවසට සුජීගෙ අම්මයි ඇන්ටීයි සිල් ගන්න යනවා. එදාට බත් ගෙදරින් කන කැම්පස් කොල්ලො බඩගින්නේ. දවසක් මම කෑම ගන්න ඉන්නකොට කව්දෝමෙන්න මෙහෙම කියනවා ඇහුනා "ඇන්ටී පෝයට සිල් ගන්න යන්න ඕනේ නෑ එදාටත් කෑම හදලා දෙන්න කැම්පස් කොල්ලන්ට. ඒ පින් ඇති ආයේ අමුතුවෙන් සිල් ගන්න ඔනේ නෑ" ඒ කතාවත් ඇත්ත වෙන්න ඇති නේද?

Wednesday, July 23, 2014

කවුද හරි?

මේ කතාවත් ඇත්තම සිදුවීමක්. කාට හරි හිතෙන්න පුළුවන් මොකටද මේ ඕපාදූප හොයන්නේ කියලා. නමුත් කාටවත් අපහාසයක් උපහාසයක් උදෙසා නොවන විදිහට , අපි නොදකින අපි අවට තිබෙන ලෝකයෙන් අංශුමාත්‍රයක් අකුරු කිරීම ඕපාදූප සෙවීමක්ම නොවෙයි කියලා මට හිතෙනවා

කතාව පටන් ගන්නේ මාස හතරකට විතර කලින්.හැබැයි කතාව අවසන් වෙන්නේ මේ සතියෙන්. නැවතත් න්‍යෂ්ටික වෛද්‍ය අංශයේ අන්තරාසර්ග රෝග සායනයේදී දුටු සිදුවීමක්. කතා නායිකාව අවුරුදු තිස් පහක කාන්තාවක්. විවාහකයි දරුවෝ දෙන්නෙක්ගෙ මවක්. රැකියාවක් කරන්නේ නෑ,ගෘගණියක් විදිහට ඉන්නවා. ප්‍රශ්නය ඒක නෙවෙයි. මේ කාන්තාවට තයිරොයිඩ් ග්‍රන්ථියේ පිළිකාවක් හැදිලා තියනවා. ඒ වෙනකොට ඒ කාන්තාවගේ කුඩාම දරුවාට වයස අවුරුදු දෙකයි.කොහොම හරි ශල්‍යකර්මයක් මගින් තයිරොයිඩ් ග්‍රන්ථිය ස්ම්පූර්ණයෙන්ම ඉවත් කරලා.
[තයිරොයිඩ් පිළිකාව මුලින් හඳුනාගත්තොත් නිට්ටාවටම සනීප කරන්න පුළුවන්, මේ සඳහා තයිරොයිඩ් ග්‍රන්ථිය සම්පූර්ණයෙන්ම ශල්‍යකර්මයකින් ඉවත් කරලා, පස්සේ විකිරණශීලී අයඩින් ප්‍රතිකාරය ලබා දුන්නම හරි. කීප විටක් අයඩින් ස්කෑන් කරන්නටත් වෙනවා. 'කියන තරම් ලේසි නෑ මේවා ප්‍රායෝගිකව කරනකොට'] ඊළඟ අදියර සඳහා මේ කාන්තාව පේරාදෙණිය වෛද්‍ය පිඨයේ න්‍යශ්ටික වෛද්‍ය අංශයට යොමු කරලා.
න්‍යශ්ටික වෛද්‍ය ස්කෑන් හා ප්‍රතිකාර නොකළ යුතු අවස්ථා කීපයක් තියනවා.ගර්භණී මව්වරුන්ට, කිරි දෙන මව්වරුන්ට න්‍යශ්ටික වෛද්‍ය ප්‍රතිකාර කරන්නේ නෑ. ඒ වගේමයි මේ ප්‍රතිකාර දෙන කාන්තාවන් අඩුමගනනේ මාස හයක්වත් ගැබ් ගැනීමෙන් වැලකිය යුතුයි ඊට හේතුව තමා දරු ගැබට විකිරණවල බලපෑම නිසා අහිතකර තත්වයන් ඇතිවිය හැකි වීමත්, කුඩා දරුවන් විකිරණ වලට අනාවරණය වීම වැලැක්වීමත්.
ඉහත කී කාන්තාවත් විකිරණශීලී අයඩින් ප්‍රතිකාරයට ආවා.ඒ මීට මාස තුන හතරකට කලින්.
ප්‍රතිකාරයේ ස්වභාවය සහ ඇයගේ රෝගී තත්වය වන පිළිකා තත්වය ගැනත් විස්තර කරලා දුන්නම මේ කාන්තාව අවුරුදු දෙකක් වන ඇගේ දරුවාට කිරි දෙන නිසා දැන්මම  මේ සඳහා එන්න බෑ කිව්වා. කොහොම වුනත් මේක අසාධාරණ කොන්දේසියක්, අවුරුදු දෙකක ළමයෙකුට මව් කිරි දීම අනුමත කරන්න බෑ  ඒ වගේම පිළිකාවක් කියන්නේ සෙල්ලමක් නෙවේ, පිළිකාවක් කියන්නේ දිනය දාපු නැති මරණ සහතිකයක් අතේ තියාගෙන ඉන්නවා වගේ. තත්වය පැහැදිළි කළාම මේ කාන්තාව බබාට කිරි දෙන එක නවත්තලා ප්‍රතිකාරයට එන්නම් කියලා දිනයක් වෙන්කරගෙන එහෙම පිටත් වුනා.

මාස තුන හතරකට පස්සේ  මේ කාන්තාව විකිරණශීලී අයඩින් ප්‍රතිකාරයට පෙර  සායනයට ආවා. පිළිකාවේ පැතිරීමක්/වර්ධනයක් තියනවාද බලන්න සිදුකරන තයිරොග්ලොබියුලින් පරීක්ෂනයකුත් කරගෙන ඇවිත් තිබුනා. ප්‍රතිඵලය නරකයි. පිළිකාව වර්ධනය වෙලා.වැඩේ නරක අතට හැරිලා. අයඩින් ප්‍රතිකාරය වෛද්‍ය උපදෙස් අනුව, මව් කිරි දීම නවත්වලා කලින්ම දුන්නා නම්  මෙපමන නරක අතට නොහැරෙන්න තිබුනා. කමක් නෑ කියලා දැන් හරි ප්‍රතිකාරය දෙමු කියලා රෝගියාගේ විස්තර ගත්තා.

තවත් ප්‍රශ්නයක්. උපදෙස් දීලා තිබියදීත් මේ කාන්තාව දැන් ළඟදී ගැබ්ගෙන. පිළිකාවත් ඇඟ ඇතුලේ වර්ධනය වෙනවා. මේ නොසැලකිළිමත් කාන්තාව මුලින් ප්‍රතිකාරය අවුරුදු 2ක ළමයෙකුට කිරි දෙන නිසා කල් දැම්මා, දැන් ආපසු ගැබ් ගෙන. විකිරණ ප්‍රතිකාර දෙන්න විදිහක් නෑ.
ශ්‍රී ලංකාවේ දණ්ඩ නීති සංග්‍රහයට අනුව  (303 වගන්තිය වෙන්න ඕනේ මතක හැටියට  )  මවගේ ජීවිතයට බේරාගැනීමට සිදුවෙන අසාධ‍ය  අවස්ථාවක හැර කිසිම විටක ගබ්සාවක් කරන්න තහනම්.
[ හැබැයි ඔය මවගේ ජීවිතයට හානි වෙනවා කියලා වුනත් ගබ්සාවක් කරනවා මම නම් දැකලාත් කරපු බවක් අහලත් නෑ]කොහොමත් ගබ්සාවක් කරන්න තහනම්. මේ කාන්තාවගේ ජිවිතයට එහෙම තදබල අසාධ්‍ය තත්වයක් නෑ.

විශේෂඥ වෛද්‍යතුමිය ,මේ රෝගියාට නියමිත උපදෙන් නොපිළිපැදීමට අප්‍රසාදය පළ කරලා , මේ දරුවා ඉපදිලා, මාස 6 ක් මව් කිරිත් දීලා ඊට පස්සේ ප්‍රතිකාරයට එන්න කිව්වා. හැබැයි පිළිකාවත් ඇඟ ඇතුලේ වැඩෙනවා. පොඩ්ඩක් අඬලා එහෙම මේ කාන්තාව යන්න ගියා.

ඊට පස්සේ සති දෙකකින් විතර පසුව ආයෙත් මේ කාන්තාව සායනයට ආවා. බොහොම සතුටින් ඇවිත් තිබුනා. බඩේ හිටපු දරුවා නැතිවුනාලු, බඩ රිදෙන්න ගත්තාලු ගෙවල් ලඟ තැනකින් බෙහෙත් ගත්තලු ඊට පස්සේ දිගටම ලේ ගියාලු.පස්සේ මූත්‍රා පරීක්ශා කරාලු. එතකොට බඩේ දරුවෙක් නෑ කියලා එච් සී ජී නෙගටිව් ලු.
ඔබට තේරුනේ නැතිව ඇති සමහරවිට, අපට නම් හොඳටම තේරුණා. මේ කාන්තාව නීති විරෝධී විදිහට කොහෙදෝ තැනකින් ගබ්සාවක් කරගෙනයි මේ ඇවිත් අපිව අන්දන්න හදන්නේ. මේ කාන්තාවගේ වැරැද්ද/ නොසැලකිල්ලට අන්තිමට ජීවිතයෙන් වන්දි ගෙවන්න සිද්ද වෙලා තිබුනේ මෙලොව එළියවත් නොදැකපු කළලයක්.

වාචිකව උපදෙස් දීලා, ඒ එක්කම දැනුවත් කිරීමේ පත්‍රිකාවකුත් දුන්නට පසුව,
 ලොකු දරුවෙකුට මව් කිරි දීම ඉක්මනින් නවත්තන්න කටයුතු නොකළ, අන්තිමට නොසැලකිල්ල නිසා හෝ, වැරදීමක් නිසා හෝ ගැබ් ගත්තට පස්සේ, කළ හැකි හොඳම විකල්පය කියා තිබියදීත් ගබ්සාවක් කරලා තමුන්ගේ ජීවිතය රැක ගන්න බයෙන් තැති ගත්ත මේ කාන්තාවට කියන්නේ කවුරු කියලාද?

කවුද හරි?

{ප.ලි. හරියටම මේ කාන්තාව නීති විරෝධී ගබ්සාවක්  කරගෙන කියලා චෝදනා කරන්නේ කොහොමද කියලා ඔබ අහන්න පුළුවන්. මේ විස්තර කියන කොට ඒ කාන්තාවගේ අහකට හැරවුනු ඇස් දෙකත්, ඒ ගැන කිසිම වෛද්‍ය වාර්තාවක් නොමැතිකමත් හොඳම සාක්කි කියලා මට හිතෙනවා }

Thursday, July 17, 2014



An Old Irish Blessing
May the road rise up to meet you.
May the wind always be at your back.
May the sun shine warm upon your face,
and rains fall soft upon your fields.
And until we meet again,
May God hold you in the palm of His hand.